Thông tin luận án tiến sĩ của NCS Phạm Thị Bích Thuỷ
1. Họ và tên nghiên cứu sinh: Phạm Thị Bích Thủy 2. Giới tính: Nữ
3. Ngày sinh: 07/07/1987 4. Nơi sinh: Thái Bình
5. Quyết định công nhận nghiên cứu sinh:
Số 2949/2021/QĐ-XHNV-ĐT ngày 28/12/2021 của Hiệu trưởng Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn, Đại học Quốc gia Hà Nội.
6. Các thay đổi trong quá trình đào tạo (nếu có):
- Quyết định công nhận đề tài và cán bộ hướng dẫn luận án tiến sĩ số 424/QĐ-XHNV-ĐT ngày 25/02/2022 của Hiệu trưởng Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn, Đại học Quốc gia Hà Nội.
- Quyết định điều chỉnh tên đề tài luận án tiến sĩ số 3929/QĐ-XHNV ngày 22/12/2022 của Hiệu trưởng Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn, Đại học Quốc gia Hà Nội;
- Quyết định thay đổi cán bộ hướng dẫn luận án tiến sĩ số 4050/QĐ-XHNV, ngày 28/12/2022 của Hiệu trưởng Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn, Đại học Quốc gia Hà Nội.
- Quyết định điều chỉnh tên đề tài luận án tiến sĩ số 3935/QĐ-XHNV ngày 06/8/2024 của Hiệu trưởng Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn, Đại học Quốc gia Hà Nội.
7. Tên đề tài luận án: Những yếu tố ảnh hưởng đến du lịch trải nghiệm văn hóa tại Hà Nội.
8. Chuyên ngành: Du lịch 9. Mã số: 9810101.01
10. Cán bộ hướng dẫn khoa học: PGS.TS Nguyễn Phạm Hùng, Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn, Đại học Quốc gia Hà Nội.
11. Tóm tắt các kết quả mới của luận án:
Mục đích nghiên cứu của luận án:
Mục đích của luận án là xác định cơ sở khoa học của du lịch trải nghiệm văn hóa nhằm góp phần phát triển du lịch trải nghiệm văn hóa ở Hà Nội nói riêng, du lịch thủ đô nói chung. Cụ thể: (1) Xây dựng khái niệm, đặc điểm và khung nghiên cứu những yếu tố ảnh hưởng đến du lịch trải nghiệm văn hóa; (2) Phân tích, đánh giá những yếu tố ảnh hưởng đến du lịch trải nghiệm văn hóa; (3) Đề xuất hàm ý nghiên cứu nhằm phát triển du lịch trải nghiệm văn hóa.
Đối tượng nghiên cứu của luận án:
Đối tượng nghiên cứu của luận án là các yếu tố ảnh hưởng đến du lịch trải nghiệm văn hóa, bao gồm các yếu tố ảnh hưởng tới cầu du lịch trải nghiệm văn hóa và các yếu tố thuộc về cung cấp du lịch trải nghiệm văn hóa.
Phương pháp nghiên cứu của luận án:
- Phương pháp nghiên cứu định tính: Nghiên cứu định tính được thực hiện nhằm: 1) xây dựng khái niệm “du lịch trải nghiệm”, “du lịch trải nghiệm văn hóa”; 2) nhận diện đặc điểm của “du lịch trải nghiệm”, “du lịch trải nghiệm văn hóa”; 3) thiết kế khung nghiên cứu các yếu tố ảnh hưởng đến du lịch trải nghiệm văn hóa từ góc độ cung du lịch và cầu du lịch ; 4) đề xuất khung phân tích cung du lịch trải nghiệm văn hóa; và 5) đề xuất mô hình và thang đo những yếu tố ảnh hưởng đến cầu du lịch trải nghiệm văn hóa. Nghiên cứu định tính tiếp tục được thực hiện để phân tích, đánh giá các yếu tố thuộc cung du lịch trải nghiệm văn hóa bằng việc phỏng vấn các nhà quản lý du lịch, nhà quản lý điểm đến văn hóa, các doanh nghiệp du lịch và quá trình khảo sát thực địa, phân tích tài liệu thứ cấp. Các phương pháp nghiên cứu định tính gồm tổng quan nghiên cứu bán hệ thống, phỏng vấn chuyên sâu, thảo luận nhóm, khảo sát thực địa (điền dã), thu thập và phân tích dữ liệu thứ cấp.
- Phương pháp nghiên cứu định lượng: Nghiên cứu định lượng được thực hiện để nhận diện và phân tích những yếu tố ảnh hưởng đến cầu du lịch trải nghiệm văn hóa. PLS-SEM được lựa chọn làm phương pháp tiếp cận đối với mô hình đo lường kết quả. Nghiên cứu tiến hành khảo sát định lượng sơ bộ và đánh giá mô hình đo lường để đảm bảo việc đáp ứng các tiêu chí trước khi đánh giá mô hình cấu trúc. Trong nghiên cứu định lượng chính thức, luận án đã sử dụng phương pháp chọn mẫu thuận tiện gồm 607 khách du lịch. Dữ liệu được phân tích thống kê mô tả, phân tích khác biệt trung bình One-way ANOVA bằng phần mềm SPSS 24 và phân tích mô hình cấu trúc tuyến tính (SEM) dựa trên cách tiếp cận bình phương tối thiểu từng phần (PLS-SEM) bằng phần mềm SmartPLS 4.0.
Kết quả chính của luận án:
- Luận án góp phần bổ sung vào cơ sở lý thuyết về du lịch trải nghiệm bằng việc hệ thống hóa cơ sở lý luận và xây dựng khái niệm “du lịch trải nghiệm”, “du lịch trải nghiệm văn hóa”, nhận diện 5 đặc điểm của du lịch trải nghiệm và du lịch trải nghiệm văn hóa. Khái niệm và các đặc điểm đưa ra dựa trên lý thuyết hệ thống du lịch, lý thuyết nền kinh tế trải nghiệm và quy luật cung - cầu nhằm phân tích du lịch trải nghiệm văn hóa với tư cách là một loại hình du lịch phân biệt với các loại hình du lịch khác.
- Luận án xây dựng khung nghiên cứu các yếu tố ảnh hưởng đến du lịch trải nghiệm văn hóa gồm hai yếu tố cung du lịch và cầu du lịch cũng dựa trên lý thuyết hệ thống du lịch, lý thuyết nền kinh tế trải nghiệm và quy luật cung - cầu.
- Luận án nhận diện và nghiên cứu cung du lịch trải nghiệm văn hóa với 7 yếu tố gồm sản phẩm du lịch trải nghiệm, nguồn nhân lực, cơ sở hạ tầng và cơ sở vật chất hỗ trợ trải nghiệm, dịch vụ hỗ trợ trải nghiệm, mức độ đảm bảo an ninh, an toàn cho du khách và hoạt động xúc tiến, quảng bá du lịch. Chính sách ảnh hưởng trực tiếp đến việc cung cấp nên cũng được nghiên cứu trong phạm vi của cung du lịch. Phương pháp nghiên cứu định tính được thực hiện để thu thập và phân tích dữ liệu, tài liệu liên quan, khảo sát thực tiễn, phỏng vấn đại diện các cơ quan quản lý du lịch, các nhà quản lý điểm đến và các doanh nghiệp du lịch. Kết quả nghiên cứu khẳng định vai trò của 7 yếu tố nêu trên với việc cung cấp và phát triển du lịch trải nghiệm văn hóa. Đồng thời phản ánh khách quan mức độ phát triển, các thành tựu cũng như các vấn đề đang đặt ra của Hà Nội trong thiết kế và cung cấp sản phẩm/ dịch vụ du lịch trải nghiệm văn hóa.
- Luận án xây dựng mô hình và các giả thuyết nghiên cứu những yếu tố ảnh hưởng đến cầu du lịch trải nghiệm. Mô hình gồm 4 yếu tố (nhận thức, động cơ, sở thích trải nghiệm và ấn tượng về những trải nghiệm du lịch đáng nhớ) ảnh hưởng đến ý định hành vi của khách du lịch, yếu tố rào cản điều tiết mối quan hệ này. Nghiên cứu định lượng chính thức được thực hiện với 607 du khách đã từng đến ít nhất một điểm du lịch văn hóa tại Hà Nội. Kết quả kiểm định mô hình đo lường, mô hình cấu trúc cho thấy có 4 giả thuyết được ủng hộ và 1 giả thuyết bị bác bỏ. Nhận thức, động cơ, sở thích trải nghiệm và ấn tượng về những trải nghiệm du lịch đáng nhớ được công nhận là có ảnh hưởng tích cực đến cầu du lịch trải nghiệm văn hóa, trong khi rào cản không có vai trò điều tiết mối quan hệ giữa những yếu tố này. Đặc điểm về chuyến đi, những điểm đến được ưa thích và sự khác biệt về sở thích trải nghiệm theo độ tuổi, nghề nghiệp cũng được nhận diện và lý giải.
Đóng góp mới và ý nghĩa của luận án:
Thứ nhất, luận án góp phần lấp đầy khoảng trống trong nghiên cứu lý thuyết về du lịch trải nghiệm và du lịch trải nghiệm văn hóa.
Thứ hai, luận án góp phần lấp đầy khoảng trống nghiên cứu về du lịch trải nghiệm và du lịch trải nghiệm văn hóa tại Việt Nam.
Thứ ba, luận án góp phần lấp đầy khoảng trống lý thuyết về nghiên cứu cầu du lịch trải nghiệm văn hóa và cung du lịch trải nghiệm văn hóa.
Luận án đã có những kết quả nghiên cứu cụ thể về cung du lịch trải nghiệm văn hóa và cầu du lịch trải nghiệm văn hóa tại Hà Nội, nhận diện thành tựu và các vấn đề đặt ra đối với Hà Nội. Vì vậy, nghiên cứu có giá trị tham khảo đối với cơ quan quản lý nhà nước, các điểm đến, các doanh nghiệp trong xây dựng chiến lược, kế hoạch phát triển du lịch, thiết kế sản phẩm du lịch và thực hiện bảo tồn, phát huy giá trị của di sản.
12. Các hướng nghiên cứu tiếp theo:
- Thứ nhất, tiếp tục khám phá nhận thức, động cơ, sở thích trải nghiệm và ý định hành vi của khách du lịch chưa từng đến các địa điểm văn hóa tại Hà Nội; so sánh nhận thức, động cơ, sở thích trải nghiệm của những người chưa từng đến và đã từng đến, tìm ra sự tương đồng hay khác biệt để xây dựng và thiết kế sản phẩm trải nghiệm.
- Thứ hai, phát triển những nghiên cứu riêng biệt về du lịch trải nghiệm văn hóa đối với từng thành phần văn hóa cụ thể khác nhau (di tích, phong tục, lễ hội, ẩm thực…) để so sánh và kiểm chứng lý thuyết.
- Thứ ba, sử dụng những phương pháp nghiên cứu khác để tiếp cận toàn diện, đa chiều đối tượng nghiên cứu như phương pháp phỏng vấn chuyên sâu đối với khách du lịch và phương pháp định lượng đối với số lượng lớn các đơn vị cung ứng du lịch.
- Thứ tư, mở rộng nghiên cứu đối với khách du lịch quốc tế để tăng cường hiểu biết về nhu cầu của thị trường này với loại hình du lịch trải nghiệm văn hóa.
13. Các công trình công bố liên quan đến luận án:
Pham Thi Bich Thuy (2022), “Experiential learning and experiential tourism: Perceptions and needs of toursim students in Hanoi at the Imperial Citadel of Thang Long”, The first international conference on the issues of social sciences and humanities,University of Social Sciences and Humanities, ISBN: 978-604-9990-98-4, tr.719-742.
Pham Thi Bich Thuy (2023), “Bibliometric analysis of global research trends in experience tourism using the Scopus database”, The sixth international conference on Contemporary Issues in Economics, Management and Business, National Economics University, ISBN: 978-604-330-939-3, tr.1999-2031.
Pham Thi Bich Thuy (2023), “Tourism system model for experience tourism research and development”, The second international conference on the issues of social sciences and humanities, University of Social Sciences and Humanities, ISBN: 978-604-43-1655-7, tr.471-485.
Phạm Thị Bích Thủy, Bùi Thị Bích Lan (2024), “Mô hình du lịch trải nghiệm làng nghề thủ công truyền thống tại xóm Dìa Trên”, Tạp chí Nhân lực Khoa học Xã hội, số 01 (128), tr.103-112.
INFORMATION ON DOCTORAL THESIS
1. Full Name: Phạm Thị Bích Thủy 2. Sex: Woman
3. Date of birth: 07/07/1987 4. Place of birth: Thái Bình
5. Amission decision number 2949/2021/QĐ-XHNV-ĐT dated December 28, 2021 by the Rector of the University of Social Sciences and Humanities, Vietnam National University, Hanoi.
6. Changes in academic process:
- Decision on the approval of the dissertation topic and supervisors, No. 424/QĐ-XHNV-ĐT dated February 25, 2022, issued by the Rector of the University of Social Sciences and Humanities, Vietnam National University, Hanoi.
- Decision on the adjustment of the dissertation title, No. 3929/QĐ-XHNV dated December 22, 2022, issued by the Rector of the University of Social Sciences and Humanities, Vietnam National University, Hanoi.
- Decision on the change of dissertation supervisor, No. 4050/QĐ-XHNV dated December 28, 2022, issued by the Rector of the University of Social Sciences and Humanities, Vietnam National University, Hanoi.
- Decision on the adjustment of the dissertation title, No. 3935/QĐ-XHNV dated August 6, 2024, issued by the Rector of the University of Social Sciences and Humanities, Vietnam National University, Hanoi.
7. Official thesis title: Factors Influencing Cultural Experience Tourism in Hanoi.
8. Major: Tourism 9. Code: 9810101.01
10. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Nguyen Pham Hung, University of Social Sciences and Humanities, Vietnam National University, Hanoi.
11. Summary of the new findings of the thesis:
The purpose of the research of the thesis:
The purpose of the thesis is to identify the scientific foundation of cultural experience tourism, aiming to contribute to the development of cultural experience tourism in Hanoi specifically, and the development of tourism in the capital city more generally. Specifically: (1) To develop the concept, characteristics, and a research framework for analyzing factors influencing cultural experience tourism; (2) To analyze and evaluate these influencing factors; (3) To propose research-based implications for the development of cultural experience tourism.
The object of the research of the thesis:
The object of the research of the thesis is the factors influencing cultural experience tourism, including the factors affecting the demand for cultural experience tourism and the factors related to the supply of cultural experience tourism.
The methodology of the thesis:
- Qualitative research method: The qualitative research was conducted to: 1) develop the concepts of “experience tourism” and “cultural experience tourism”; 2) identify the characteristics of “experience tourism” and “cultural experience tourism”; 3) design a research framework on the factors influencing cultural experience tourism from both the supply and demand perspectives; 4) propose a framework for analyzing the supply of cultural experience tourism; and 5) propose a model and measurement scale for the factors affecting the demand for cultural experience tourism. The qualitative research further continued to analyze and assess the supply-side factors of cultural experience tourism by interviewing tourism managers, cultural destination managers, tourism businesses, and through field surveys and secondary data analysis. The qualitative research methods include semi-structured literature review, in-depth interviews, focus group discussions, field surveys (fieldwork), and the collection and analysis of secondary data.
- Quantitative research method: The quantitative research was conducted to identify and analyze the factors influencing the demand for cultural experience tourism. PLS-SEM was selected as the approach for the measurement model. The study first conducted a preliminary quantitative survey and assessed the measurement model to ensure it met the required criteria before evaluating the structural model. In the official quantitative research, the dissertation used a convenience sampling method, with 607 tourists. The data were analyzed using descriptive statistics, One-way ANOVA for mean differences with SPSS 24 software, and structural equation modeling (SEM) based on the Partial Least Squares (PLS-SEM) approach using SmartPLS 4.0 software.
The main findings of the thesis:
- The thesis contributes to the theoretical foundation of experience tourism by systematizing the theoretical basis and constructing the concepts of “experience tourism” and “cultural experience tourism”. It identifies five characteristics of experience tourism and cultural experience tourism. The concepts and characteristics are based on tourism system theory, experience economy theory, and the law of supply and demand, to analyze cultural experience tourism as a distinct type of tourism compared to other forms.
- The thesis constructs a research framework on the factors influencing cultural experience tourism, consisting of two factors: supply-side tourism and demand-side tourism, also based on tourism system theory, experience economy theory, and the law of supply and demand.
- The thesis identifies and studies the supply-side factors of cultural experience tourism, which include seven elements: experience tourism products, human resources, infrastructure and facilities supporting experiences, experience support services, security and safety measures for tourists, and tourism promotion and marketing activities. Policies that directly affect the supply are also studied within the supply-side tourism framework. The qualitative research method was used to collect and analyze relevant data, materials, field surveys, and interviews with representatives from tourism management agencies, destination managers, and tourism businesses. The research results affirm the role of these seven factors in the provision and development of cultural experience tourism. The study also objectively reflects the level of development, achievements, and the issues that Hanoi faces in designing and providing cultural experience tourism products/services.
- The thesis develops a model and hypotheses for researching the factors affecting the demand for experience tourism. The model includes four factors (perception, motivation, experience preferences, and impressions of memorable travel experiences) that influence tourists’ behavioral intentions, with a barrier factor moderating the relationship. The official quantitative research was conducted with 607 tourists who had visited at least one cultural tourist destination in Hanoi. The results of the measurement model and structural model testing show that four hypotheses are supported, while one hypothesis is rejected. Perception, motivation, experience preferences, and impressions of memorable travel experiences are found to have a positive influence on the demand for cultural experience tourism, while the barrier factor does not moderate the relationship between these factors. The characteristics of the trips, preferred destinations, and differences in experience preferences based on age and occupation are also found and explained.
New contributions and significance of the thesis:
First, the thesis contributes to filling the gap in theoretical research on experience tourism and cultural experience tourism.
Second, the thesis helps address the research gap on experience tourism and cultural experience tourism in Vietnam.
Third, the thesis contributes to filling the theoretical gap in the study of demand and supply in cultural experience tourism.
The thesis provides specific research results on the supply and demand for cultural experience tourism in Hanoi, identifying achievements as well as challenges faced by the city. Therefore, this research is a valuable reference for government authorities, destinations, and businesses in formulating strategies, developing tourism plans, designing tourism products, and implementing conservation and promotion of heritage values.
12. Further research directions:
Firstly, further exploration of the perceptions, motivations, preferences, and behavioral intentions of tourists who have never visited cultural sites in Hanoi. A comparison of the perceptions, motivations, and preferences between those who have visited and those who have not could help identify similarities and differences, which can be used to develop and design targeted experiential products.
Secondly, developing separate studies on cultural experience tourism for specific cultural components (such as historical sites, customs, festivals, cuisine, etc.) in order to compare and validate the theories.
Thirdly, employing other research methods to provide a comprehensive and multidimensional approach to the research object, such as conducting in-depth interviews with tourists and quantitative studies with a large sample of tourism service providers.
Fourthly, expanding the research to include international tourists in order to enhance the understanding of the demand from this market segment for cultural experience tourism.
13. Thesis-related publications:
Pham Thi Bich Thuy (2022), “Experiential learning and experiential tourism: Perceptions and needs of toursim students in Hanoi at the Imperial Citadel of Thang Long”, The first international conference on the issues of social sciences and humanities,University of Social Sciences and Humanities, ISBN: 978-604-9990-98-4, tr.719-742.
Pham Thi Bich Thuy (2023), “Bibliometric analysis of global research trends in experience tourism using the Scopus database”, The sixth international conference on Contemporary Issues in Economics, Management and Business, National Economics University, ISBN: 978-604-330-939-3, tr.1999-2031.
Pham Thi Bich Thuy (2023), “Tourism system model for experience tourism research and development”, The second international conference on the issues of social sciences and humanities, University of Social Sciences and Humanities, ISBN: 978-604-43-1655-7, tr.471-485.
Pham Thi Bich Thuy, Bui Thi Bich Lan (2024), “Experience tourism model of traditional handicraft villages in Dia Tren hamlet”, Vietnam journal of social science manpower, No. 01 (128), tr.103-112.
Tác giả: Tân, Phòng Đào tạo
Những tin cũ hơn