A new name - New marks
In July 2018, the Party cell of the Institute of Journalism and Communication officially received the decision to establish it with a new name. This is an important milestone in the process of establishing the Institute of Journalism and Communication, on the basis of integrating the Faculty of Journalism and Communication and the Center for Journalism and Communication, which is the first model in the University of Social Sciences and Humanities to develop from the faculty level to the institute level in the spirit of university autonomy.
Comrade Nguyen Van Kim (Secretary of the School Party Committee) presented the decision to establish the Institute of Journalism and Communication Training.
We can look at the main features of the results of the activities that the Party Cell of the Institute of Journalism and Communication has achieved in the past three years to see the initiative, creativity and continuous development of the unit. First of all, it is one of the 8 units in the school directly training 2 majors at the same time, withThe number of full-time students ranks second in the whole school.. It is 1 of 3 remaining units.continue to implement the VLVH training systemin the current difficult context. Over the past three years, among 31 postgraduate training majors in the whole University, the number of registrations and entrance exams of Journalism has always ranked highest,The number of postgraduate students is also the largest..
Paying tribute to veteran teachers for their great contributions to the establishment of the Institute
Viện Đào tạo Báo chí và Truyền thông tự hào là đơn vị duy nhất của Trường có Offsite training location School, trải dài từ Tây Bắc, miền Trung, đến miền Đông và miền Tây Nam Bộ khi triển khai chương trình đào tạo ThS ứng dụng tại địa phương. Ngoài 2 lớp tại Vĩnh Long và Cà Mau triển khai từ năm 2019, Viện đang tiếp tục mở các lớp ở Bình Dương, Vĩnh Long (khóa 2), và dự kiến ở Đà Nẵng, Đà Lạt. Viện cũng là đơn vị duy nhất có chương trình ThS liên kết quốc tế Quản trị truyền thông (với ĐH Stirling, Vương quốc Anh) theo hình thức xã hội hóa. Và đó cũng là một trong 5 đơn vị hiện đang triển khai đề tài NCKH cấp Nhà nước, Nafosted, chủ trì nhiệm vụ biên soạn Quốc chí (và nhiều đề tài các cấp, các Quỹ)…
Phó Thủ tướng Vũ Đức Đam thăm gian trưng bày của Viện Đào tạo Báo chí và Truyền thông tại Hội báo toàn quốc
Dấu ấn kiến tạo rõ nhất được thể hiện thông qua nhiều chương trình đào tạo mới được thiết kế xây dựng, đó là CTĐT Thạc sỹ Báo chí định hướng ứng dụng, CTĐT cử nhân Báo chí chất lượng cao định hướng xã hội hóa nhận được những phản hồi tích cực của dư luận xã hội. Và gần đây nhất, đó là sự ra đời của CTĐT Thạc sỹ Quản trị Báo chí truyền thông là chương trình liên ngành giữa khoa học báo chí - truyền thông và khoa học quản lý và Chương trình ThS Kinh tế báo chí truyền thông (liên kết với ĐH Kinh tế, ĐHQGHN).Viện ĐT Báo chí và Truyền thông thực sự đã trở thành đầu mối cho nhiều hoạt động hợp tác về đào tạo, liên kết đào tạo, là điểm đến của nhiều trường đại học và tổ chức quốc tế như ĐH Artevelde (Bỉ), ĐH Hallym (Hàn Quốc), Stirling (Anh), ĐH Deakin (Úc), WCS (Tổ chức bảo vệ động vật và thiên nhiên hoang dã của Hoa Kỳ),…Viện đã phối hợp với phòng Đào tạo, phòng Quản lý Nghiên cứu Khoa học Nhà trường tổ chức nhiều hội thảo, hàng chục buổi thuyết trình khoa học của các học giả quốc tế cho cán bộ, sinh viên trong và ngoài trường. Nhiều lượt cán bộ tham gia các chương trình đào tạo ngắn hạn, hội thảo và tham quan học tập tại Trung Quốc, Nga, Hàn Quốc, Myanmar…
Không chỉ thành công trong hoạt động đào tạo, nghiên cứu, đội ngũ cán bộ của Viện thường xuyên được mời tham gia nhiều hoạt động xã hội, đóng góp tích cực vào việc xây dựng văn bản pháp luật, cơ chế quản lý, chiến lược trung/dài hạn trong lĩnh vực báo chí, truyền thông của nhiều bộ ngành... Trong hơn 3 năm qua, hình ảnh của Viện luôn xuất hiện ấn tượng và đạt giải cao tại các sự kiện lớn như Hội Báo Toàn quốc, Liên hoan PT-TH toàn quốc v.v… Những hoạt động đó không chỉ góp phần tạo dựng uy tín, thương hiệu cho Viện mà còn đóng góp cho sự phát triển chung của Nhà trường và Đại học Quốc gia Hà Nội, được lãnh đạo Đảng, Nhà nước và quốc tế ghi nhận thông qua các bằng khen, huân chương và phần thưởng cao quý.
Công tác Đảng không chỉ nằm ở khẩu hiệu
Vai trò của công tác Đảng, của Chi bộ không chỉ nằm ở khẩu hiệu chung chung. Nghị quyết của Đảng các cấp được quán triệt sâu sắc và cụ thể hoá thành các chương trình, kế hoạch công tác dài hạn, trung hạn, ngắn hạn với sự tham gia nhiệt tình và trách nhiệm cao của đông đảo cán bộ, sinh viên, trong đó trước hết là toàn thể đảng viên trong chi bộ.
Chi bộ Viện Đào tạo Báo chí và Truyền thông chỉ có 26 đảng viên - song đã tạo dựng được nền tảng đoàn kết chặt chẽ, đồng thuận cao trong tập thể khi triển khai các định hướng phát triển lớn của Nhà trường và đơn vị. Những chủ trương của Đảng bộ Nhà trường và Đảng bộ cấp trên luôn được chi uỷ bám sát và cụ thể hoá trong phương hướng và kế hoạch hành động cụ thể. Trao đổi, thảo luận dân chủ, giao trách nhiệm rõ ràng, các đảng viên gắn bó với nhau không chỉ trong hoạt động chuyên môn mà còn trong cả đời sống hàng ngày.
The Institute received the decision to launch the Master of Journalism and Media Management training program in early 2020.
People are the decisive factor in the strength of a collective. The successes that the Institute has achieved stem from the planning and effective use of staff by the Party Committee. The staff consists of 26 officers and lecturers with an average age of around 30, of which 90% have PhD qualifications, including many teachers trained at the world's leading universities in journalism and communications. The teachers are the core that creates the unique "quality" in the Institute's professional activities, and are experts in core journalism fields such as: print, electronic, television, radio, multimedia journalism, data journalism, journalism and communications management, crisis management, journalism economics, etc. The Party Committee of the Institute has also had solutions to attract experts, managers, and leaders in the journalism and communications industry to collaborate and teach part-time at the Institute. Thanks to that, the research and training activities of journalism and communication at the Institute are both academic and practical due to the close connection with the quality staff of external press agencies. At the same time, journalism and communication students have the opportunity to participate in the "Incubator" project with television stations, work as real reporters at newspaper offices, participate in communication projects with organizations outside the school... while still in school.
Opening of Master of Applied Journalism class in Da Nang (December 2019)
In the process of performing its tasks, the Institute's Party Cell has always received direct and effective attention and guidance from the Party Committee of the University of Social Sciences and Humanities. At the same time, the Party Cell and the Institute's Board of Directors always identify political and ideological work as an important and regular task. The Party Cell has led the unit to promote solidarity and political courage in the face of challenges and difficulties, creating consensus and unity in the perception and action of all cadres and Party members for the purpose of building and developing the unit, contributing practically and effectively to the cause of building and developing the University of Social Sciences and Humanities (VNU).
Continuing the motto "Proactive - Creative - Development"”
During the process of construction and development, the Party Committee, the Board of Directors and the entire team of teachers and staff have anticipated the rapid changes of the Fourth Industrial Revolution with its impacts on the field of journalism and communication to find the fastest and most effective adaptation methods. Since then, the Institute of Journalism and Communication has actively transformed its training structure to meet the requirements of the country and the times.
But what is there, what core values must continue to be preserved and promoted? What remains unchanged in the team of Party members of the Institute of Journalism and Communication Training is the desire to seek new realities and new goals. What already exists will be replaced by something new, old ways of doing things, old skills, even research products, training and services that are attractive today may have to change tomorrow according to social needs.
Journalism students practice working in a modern studio
The specific goals in the new term that the entire Party Cell is setting are to continuously affirm the leading position in the field of training human resources for journalism and communication in Vietnam, pioneering in providing society with high-quality human resources and a team of experts in the field of journalism and communication for the development of industry 4.0; Creating a solid foundation for innovation and development of training programs in the field of journalism and communication at all levels and in all sectors to reach regional and international quality standards. That is the formation of an academic environment with great potential, class, influence, and deep connections to gather a team of high-quality human resources, especially a team of lecturers and researchers with international qualifications.
Signing ceremony of cooperation between the Institute and Zing electronic newspaper
In 2020, the Institute of Journalism and Communication will celebrate its 30th anniversary of establishment and development. With the motto "Proactive - Creative - Development", it is certain that the Institute of Journalism and Communication will certainly make important contributions to the development of the University of Social Sciences and Humanities, and Vietnam National University, Hanoi - both in the past and the future./.
Author:Party Cell of Institute of Journalism and Communication Training