Ngôn ngữ
1. Họ và tên nghiên cứu sinh: Nguyễn Văn Tăng 2. Giới tính: nam
3. Ngày sinh: 03/4/1979 4. Nơi sinh: Hải Dương
5. Quyết định công nhận nghiên cứu sinh: Quyết định số 2775/2020/QĐ-XHNV ngày 31/12/2020 của Hiệu trưởng Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn, Đại học Quốc gia Hà Nội.
6. Các thay đổi trong quá trình đào tạo:
- Điều chỉnh tên đề tài luận án từ “Khảo sát năng lực viết tiếng Việt của học sinh Trung học cơ sở dân tộc Thái tại Điện Biên” thành “Khảo sát năng lực viết tiếng Việt của học sinh Tiểu học dân tộc Thái tại Điện Biên” theo Quyết định số 3005/QĐ-XHNV ngày 12/10/2022 của Hiệu trưởng Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn, Đại học Quốc gia Hà Nội về việc điều chỉnh tên đề tài luận án tiến sĩ của nghiên cứu sinh.
- Điều chỉnh tên đề tài luận án từ “Khảo sát năng lực viết tiếng Việt của học sinh Tiểu học dân tộc Thái tại Điện Biên” thành “Khảo sát năng lực viết tiếng Việt của học sinh Tiểu học dân tộc Thái tại Điện Biên (Trường hợp huyện Điện Biên Đông)” theo Quyết định số 6347/QĐ-XHNV ngày 22/11/2024 của Hiệu trưởng Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn, Đại học Quốc gia Hà Nội về việc thay đổi/ điều chỉnh tên đề tài luận án tiến sĩ của nghiên cứu sinh.
- Quyết định số 6645/QĐ-XHNV, ngày 05/12/2024 của Hiệu trưởng Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn, Đại học Quốc gia Hà Nội về việc kéo dài thời gian học tập của nghiên cứu sinh.
7. Tên đề tài luận án: Khảo sát năng lực viết tiếng Việt của học sinh tiểu học dân tộc Thái tại Điện Biên (Trường hợp huyện Điện Biên Đông).
8. Chuyên ngành: Ngôn ngữ Việt Nam,
9. Mã số: 9229020.04
10. Cán bộ hướng dẫn khoa học: PGS. TS. Trịnh Cẩm Lan
11. Tóm tắt các kết quả mới của luận án:
11.1. Mục đích và đối tượng nghiên cứu của luận án
11.1.1. Mục đích nghiên cứu của luận án
Đánh giá năng lực viết tiếng Việt của học sinh dân tộc Thái tại Điện Biên (trường hợp huyện Điện Biên Đông) và xác định các yếu tố ảnh hưởng đến năng lực viết của học sinh, trên cơ sở đó đề xuất các giải pháp nhằm nâng cao năng lực viết cho học sinh dân tộc Thái nói riêng và học sinh dân tộc thiểu số nói chung.
Luận án hy vọng có thể cung cấp một vài luận cứ khoa học cho ngành Giáo dục và Đào tạo tỉnh Điện Biên để xây dựng chính sách và giải pháp phù hợp, góp phần nâng cao năng lực tiếng Việt cho học sinh dân tộc Thái, từng bước góp phần nâng cao chất lượng giáo dục tiếng Việt trong nhà trường ở vùng dân tộc thiểu số tỉnh Điện Biên nói chung. Trên cơ sở đó, có thể đóng góp được một vài luận cứ vào việc nghiên cứu lí luận về chính sách ngôn ngữ vùng dân tộc thiểu số trong thời kỳ hiện nay.
11.1.2. Đối tượng nghiên cứu của luận án
Đối tượng nghiên cứu của luận án là năng lực viết tiếng Việt của học sinh tiểu học dân tộc Thái tại huyện Điện Biên Đông, tỉnh Điện Biên.
11.2. Các phương pháp nghiên cứu đã sử dụng
Để thực hiện các mục tiêu đặt ra, luận án đã sử dụng các phương pháp nghiên cứu như: phương pháp điền dã ngôn ngữ học, phương pháp miêu tả, phương pháp phân tích lỗi, phương pháp phân tích định lượng, luận án cũng sử dụng một số thủ pháp như thống kê - phân loại, mô hình hoá và so sánh khi cần thiết.
11.3. Các kết quả chính và kết luận
11.3.1. Các kết quả chính
Chương 1, luận án đã tổng quan các nghiên cứu liên quan đến năng lực ngôn ngữ nói chung trên thế giới cũng như ở Việt Nam. Trên cơ sở khảo sát thực tế, luận án đã khái quát những lỗi trong sự thể hiện ngôn ngữ viết trên các bình diện về ngữ âm- chính tả, từ, câu, đoạn văn. Qua kết điều tra, luận án đã rút ra cảnh huống ngôn ngữ của cộng đồng dân tộc Thái ở Điện Biên Đông là cảnh huống đa thành tố, cơ bản giống như dân tộc Mông, Lào, Khơ Mú và các dân tộc thiểu số khác vùng Tây Bắc.
Chương 2, luận án đã xây dựng được bộ công cụ khảo sát và đánh giá năng lực viết tiếng Việt của học sinh tiểu học dân tộc Thái ở Điện Biên Đông trên cơ sở những yêu cầu cần đạt về năng lực viết tiếng Việt cho học sinh tiểu học từ lớp 1 đến lớp 3 theo Chương trình Giáo dục phổ thông 2018 và bộ công cụ khảo sát những nhân tố ngoài ngôn ngữ mà luận án cho là có thể ảnh hưởng đến năng lực viết của học sinh.
Chương 3, với bộ công cụ đã thiết kế dựa trên yêu cầu chuẩn đầu ra của chương trình giáo dục phổ thông, đã tiến hành khảo sát trực tiếp trên lớp để đánh giá năng lực viết tiếng Việt của học sinh dân tộc Thái từ lớp 1 đến lớp 3. Kết quả khảo sát được đánh giá theo ba yêu cầu về kiến thức tiếng Việt, viết chính tả, viết câu/đoạn văn đối với lớp 1, 2, 3. Mỗi yêu cầu về năng lực được đánh giá chi tiết từng chỉ số năng lực thành phần tương ứng với các chuẩn đầu ra và kiểm đếm theo 3 mức: chưa hoàn thành (mức 1), hoàn thành (mức 2), hoàn thành tốt (mức 3). Ngoài ra, luận án đã tiến hành khảo sát các lỗi mà học sinh mắc phải ở các phương diện như lỗi chính tả, lỗi dùng từ, lỗi về viết câu, lỗi về đoạn văn.
Chương 4, từ kết quả khảo sát năng lực viết tiếng Việt của học sinh tiểu học dân tộc Thái ở Điện Biên Đông, qua dữ liệu điều tra bằng bảng hỏi đối với cả học sinh và phụ huynh, luận án đưa ra một vài nhận định khái quát một số nhân tố chung và nhân tố cụ thể ảnh hưởng đến năng lực viết như: Điều kiện tự nhiên và xã hội; Điều kiện về môi trường (đội ngũ giáo viên, đội ngũ cán bộ quản lý và cơ sở vật chất của nhà trường); nghề nghiệp của bố mẹ, hoàn cảnh gia đình, khu vực cư trú (gần hay xa trung tâm huyện), thái độ và sự lựa chọn ngôn ngữ của học sinh khi giao tiếp với bạn bè trong trường học, phân môn học học sinh yêu thích nhất hay khó khăn nhất, sự quan tâm của phụ huynh đối với việc hỗ trợ cho con học tập ở nhà, ngôn ngữ phụ huynh và học sinh thường giao tiếp ở nhà. Trên cơ sở xác định được các nguyên nhân ảnh hưởng trực tiếp và gián tiếp đến kết quả chuẩn đầu ra của học sinh, luận án đã đưa ra một số giải pháp nhằm nâng cao năng lực viết tiếng Việt cho học sinh dân tộc Thái cấp tiểu học tại tỉnh Điện Biên.
11.3.2. Kết luận
Dựa trên nền tảng lý thuyết về năng lực ngôn ngữ nói chung, năng lực tiếng Việt và năng lực viết tiếng Việt nói riêng và những yêu cầu cần đạt của năng lực viết tiếng Việt các lớp 1, 2, 3 thuộc Chương trình giáo dục phổ thông 2018, bằng một hệ phương pháp nghiên cứu của Ngôn ngữ học xã hội, luận án đã phác hoạ một bức tranh tổng thể về năng lực viết tiếng Việt của học sinh tiểu học dân tộc Thái lớp 1, 2, 3 tại huyện Điện Biên Đông, tỉnh Điện Biên. Luận án cũng bước đầu chỉ ra được một số nhân tố ngôn ngữ và ngoài ngôn ngữ có ảnh hưởng đến năng lực viết của các em. Tuy nhiên, luận án mới chỉ chỉ tập trung khảo sát và phân tích kết quả khảo sát đối với học sinh lớp 1, 2, 3 của 3 xã. Kết quả khảo sát mới chỉ thực hiện trên 1 bộ công cụ như là một bài kiểm tra Tiếng Việt vào cuối năm học bằng cách đánh giá định lượng.
12. Các hướng nghiên cứu tiếp theo:
Trong tương lai nếu điều kiện cho phép, chúng tôi mong muốn được nghiên cứu những năng lực thành phần còn lại như năng lực đọc, năng lực nói và nghe để hoàn thiện bức tranh về năng lực tiếng Việt của học sinh tiểu học dân tộc Thái ở Điện Biên. Bên cạnh đó, việc khảo sát tổng thể năng lực tiếng Việt của học sinh các dân tộc trên địa bàn huyện, tỉnh và có cái nhìn so sánh để xem xét mức độ năng lực ở ở học sinh từng dân tộc, từ đó có chính sách, giải pháp phù hợp giúp học sinh mỗi dân tộc nâng cao năng lực tiếng Việt để tiếp cận dễ dàng hơn với Chương trình giáo dục phổ thông 2018 và sách giáo khoa mới là một việc làm cần thiết.
13. Các công trình công bố liên quan đến luận án:
- Nguyễn Văn Tăng (2021), “Some characteristics of the language situation of the ethnic Thai community in Dien Bien Dong district - Dien Bien province”, Hội thảo khoa học quốc tế lần thứ Nhất về vấn đề khoa học xã hội và nhân văn, Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn - Đại học Quốc gia Hà Nội, ISBN 978-604-9962-20-2, tr. 2019 – 2037.
- Nguyễn Văn Tăng (2022), “Tình hình sử dụng tiếng mẹ đẻ và tiếng Việt của người Thái là nữ giới ở xã Mường Luân, huyện Điện Biên Đông”, Tạp chí Ngôn ngữ và Đời sống, Số 10 (331)-2022, ISSN 0868-3409, tr 112-120.
- Nguyễn Văn Tăng (2024), “Developing asessment tools and surverys on the writing skills of grade 1 ethnic Thai students in Dien Bie Dong district, Dien Bien province, Viet Nam”, Hội thảo khoa học quốc tế lần thứ Hai về vấn đề khoa học xã hội và nhân văn, Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn - Đại học Quốc gia Hà Nội, ISBN 978-604-43-1656-7, tr. 803 - 820.
INFORMATION ON DOCTORAL THESIS
1. Full name: Nguyen Van Tang
2. Sex: Male
3. Date of birth: April 3, 1979
4. Place of birth: Hai Duong
5. Amission decision number 2775/2020/QĐ-XHNV dated 31/12/2020 by University of Social Sciences and Humanities, Vietnam National University, Hanoi.
6. Changes in academic prcess:
- Adjustment of the dissertation title from “Surveying the Vietnamese writing competence of Thai ethnic junior high school students in Điện Biên” to “Surveying the Vietnamese writing competence of Thai ethnic primary school students in Điện Biên” according to Decision No. 3005/QĐ-XHNV dated October 12, 2022, issued by the Rector of the University of Social Sciences and Humanities, Vietnam National University, Hanoi, regarding the adjustment of the PhD dissertation title of the candidate.
- Adjustment of the dissertation title from “Surveying the Vietnamese writing competence of Thai ethnic primary school students in Điện Biên” to “Surveying the Vietnamese writing competence of Thai ethnic primary school students in Điện Biên (Case study of Điện Biên Đông district)” according to Decision No. 6347/QĐ-XHNV dated November 22, 2024, issued by the Rector of the University of Social Sciences and Humanities, Vietnam National University, Hanoi, regarding the modification/adjustment of the PhD dissertation title of the candidate.
- Decision 6645/QĐ-XHNV dated 05/12/2024 by University of Social Sciences and Humanities, Vietnam National University, Hanoi on extending the study period of doctoral students.
7. Dissertation title: Survey the Vietnamese writing competence of Thai ethnic primary school students in Đien Bien (Case of Đien Bien Đong district).
8. Major: Vietnamese Language
9. Code: 9229020.04
10. Supervisors: Asst. Prof. PhD. Trinh Cam Lan
11. Summary of the new findings of the thesis
11.1. Purpose and research subjects of the dissertation:
11.1.1. Research purpose of the dissertation
To assess the Vietnamese writing competence of Thai ethnic students in Điện Biên (case study of Đien Bien Đong district) and identify the factors affecting their writing competence. Based on these findings, the dissertation proposes solutions to improve the writing competence of Thai ethnic students in particular and ethnic minority students in general.
The dissertation hopes to provide scientific evidence for the Education and Training sector of Đien Bien province to develop appropriate policies and solutions, contributing to enhancing Vietnamese language competence for Thai ethnic students. This, in turn, aims to gradually improve the quality of Vietnamese language education in schools in ethnic minority areas of Đien Bien province. Furthermore, the dissertation seeks to contribute theoretical insights into the study of language policies in ethnic minority regions in the current period.
11.1.2. Research object of the thesis.
Research object of the thesis is Vietnamese writing competence of Thai ethnic primary school students in Dien Bien Dong district, Dien Bien province.
11.2.Research methods used
To achieve the set objectives, the dissertation employed research methods such as: linguistic fieldwork, descriptive methods, error analysis, quantitative analysis, and some techniques including statistical classification, modeling, and comparison when necessary.
11.3. Main results and conclusions
11.3.1. Main results
Chapter 1, the dissertation provides an overview of studies related to language competence in general, both globally and in Vietnam. Based on field surveys, the dissertation summarizes errors in written language expression across aspects such as phonetics-orthography, vocabulary, sentence structure, and paragraph composition. Through the investigation, the dissertation concludes that the linguistic situation of the Thai ethnic community in Đien Bien Đong is multi-faceted, fundamentally similar to that of the Hmong, Lao, Khơ Mú, and other ethnic minorities in the Northwest region.
Chapter 2: The thesis developed a set of tools to survey and evaluate the Vietnamese writing competence of Thai ethnic primary school students in Dien Bien Dong. These tools were based on the required competencies for Vietnamese writing for primary school students from grades 1 to 3, as outlined in the 2018 General Education Program. Additionally, the thesis designed a set of tools to survey non-linguistic factors that were considered potentially influential on students' writing competence.
Chapter 3: Using the tools designed based on the output standards of the general education program, the thesis conducted direct classroom surveys to assess the Vietnamese writing competence of Thai ethnic students from grades 1 to 3. The survey results were evaluated based on three requirements: Vietnamese language knowledge, spelling, and sentence/paragraph writing for grades 1, 2, and 3. Each competency requirement was assessed in detail through corresponding sub-competency indicators aligned with the output standards, and categorized into three levels: incomplete (level 1), complete (level 2), and excellent (level 3). Furthermore, the thesis analyzed errors made by students in areas such as spelling, word usage, sentence construction, and paragraph writing.
Chapter 4: Based on the survey results of the Vietnamese writing competence of Thai ethnic primary school students in Dien Bien Dong, and data collected from questionnaires administered to both students and parents, the thesis provided some general observations on common and specific factors influencing writing competence. These factors included: natural and social conditions; environmental conditions (teaching staff, management staff, and school facilities); parents' occupations, family circumstances, residential location (near or far from the district center); students' attitudes and language choices when communicating with peers at school; their favorite or most challenging subjects; parental support for their children's learning at home; and the language commonly used at home by parents and students. By identifying the direct and indirect causes affecting students' learning outcomes, the thesis proposed several solutions to improve the Vietnamese writing competence of Thai ethnic primary school students in Dien Bien Province.
11.3.2. Conclusion
Based on the theoretical foundation of language competence in general, Vietnamese language competence, and Vietnamese writing competence in particular, as well as the required competencies for Vietnamese writing for grades 1, 2, and 3 under the 2018 General Education Program, the thesis employed a set of sociolinguistic research methods to outline a comprehensive picture of the Vietnamese writing competence of Thai ethnic primary school students in grades 1, 2, and 3 in Dien Bien Dong District, Dien Bien Province. The thesis also preliminarily identified some linguistic and non-linguistic factors influencing the students' writing competence. However, the study focused only on surveying and analyzing the results for students in grades 1, 2, and 3 from three communes. The survey results were based on a single set of tools, implemented as a Vietnamese language test at the end of the academic year, using quantitative assessment methods.
12. Futher research directions
If conditions permit in the future, we hope to explore the remaining components of language competence, such as reading, speaking, and listening skills, to complete the overall picture of Vietnamese language competence among Thai ethnic primary school students in Dien Bien. Additionally, conducting a comprehensive survey of the Vietnamese language competence of students from various ethnic groups across the district and province, and making comparative analyses to assess the competence levels of students from each ethnic group, would be essential. This would help in formulating appropriate policies and solutions to enhance the Vietnamese language competence of students from each ethnic group, enabling them to better access the 2018 General Education Program and the new textbooks.
13. Thesis-related publications
- Nguyen Van Tang (2021), “Some characteristics of the language situation of the ethnic Thai community in Dien Bien Dong district - Dien Bien province”, The First International conference on the issues of social sciences and humannities, University of social sciences and humannities – Vietnam national university Hanoi, ISBN 978-604-9962-20-2, pp. 2019 – 2037.
- Nguyen Van Tang (2022), “The situation of the use of mother tongue and Vietnamese by Thai women in Muong Luan commune, Dien Bien Dong district, Dien Bien province”, Journal of Language and Life (10) -2022, ISSN 0868-3409, pp. 112-120.
- Nguyen Van Tang (2024), “Developing asessment tools and surverys on the writing skills of grade 1 ethnic Thai students in Dien Bie Dong district, Dien Bien province, Viet Nam”, Second International conference on the issues of social sciences and humannities, University of social sciences and humannities – Vietnam national university Hanoi, ISBN 978-604-43-1656-7, pp. 803 - 820./.
Tác giả: Tân
Những tin mới hơn
Những tin cũ hơn